Architectuur

Het belang van architectuur in hedendaagse restaurants

Het Museum aan de Stroom is meer dan enkel een museum. Zo heropent sterrenkok Vicky Geunes op de bovenste verdieping van het MAS zijn toprestaurant 't Zilte, voorheen in Mol gelegen. Architectura.be sprak op de vooropening van het MAS met culinair journalist Willem Asaert over het belang van architectuur in hedendaagse restaurants.
Architectura.be vroeg Willem Asaert in hoeverre, naast de kwaliteit van het eten en de service, de architectuur en de inrichting van belang zijn voor het succes van een restaurant.

'De chef's die bezig zijn met vormgeving op het bord hechten natuurlijk ook veel belang aan de de inrichting van hun restaurant. Dit zijn meestal de chefs die eten als een belevenis op zich beschouwen, die het hele gevoel rond de eetervaring ook belangrijk vinden. Een veelvoorkomende fout bevindt zich op het vlak van de belichting. Een belichting die veel te scherp, te koel is. Ik zie regelmatig dat de belichting in de zaal hetzelfde is als in de keuken. In de keuken is scherp licht nodig om een mooi bord te kunnen creëren. Maar in een restaurant is het toch belangrijk dat de mensen mooi zijn, dat ze zich aan elkaar kunnen tonen. Als je dan met heel koel licht werkt krijg je een verschrikkelijk effect. Een ´goed´ voorbeeld hiervan is The Fat Duck van Heston Blumenthal. Een geweldige chef, maar het licht is daar verschrikkelijk. Mensen zien er groen-grijs uit! Je ziet daar wondermooie dames maar die komen helemaal niet tot hun recht.'



'Bepaalde strakke interieurs zijn helemaal niet koel. Ondanks dat ze heel minimalistisch zijn hebben ze toch een zekere warmte. Wat belangrijk is is de flow die de chef, in samenwerking met de (binnenhuis)architect, er in legt. Je kan met een paar leuke, warme objecten enorm veel sfeer creëren. Het is niet de massa aan objecten die bepaalt hoe goed of lekker de sfeer is. Het hoeven daarom niet altijd kunstobjecten te zijn, als ze maar expressief zijn en in de lijn liggen van wat de chef op zijn bord wil tonen.'

'Chefs zijn heden ten dage zo begaan met hun interieur dat je kan stellen dat elk interieur wel zijn waarde heeft. Het gaat ook niet enkel om het interieur maar om de invulling, het geheel. Sommige locaties lenen zich nu eemaal makkelijker tot minimalisme dan andere. Er wordt duidelijk meer over nagedacht, en dat is het belangrijkste. Ik hoef het daarom niet altijd persoonlijk mooi te vinden. Als culinair journalist kan je ook niet alles lekker vinden maar probeer je altijd te evalueren of de chef zijn métier goed beheerst. Ik denk dat dat hetzelfde is bij mensen die bepaalde kunst moeten beoordelen. Je hebt je voorkeuren maar daarnaast zijn er misschien ook een aantal kunstvormen die je minder liggen maar die je toch naar waarde kunt schatten omdat het kunst van hoog niveau is. Dat is hetzelfde in de keuken eigenlijk.'

Ook interessant