Interieur

De designs van de toekomst in de spellen van vandaag

De designs van de toekomst in de spellen van vandaag
Steeds weer laten ontwerpers van video-spelletjes ons versteld staan hoe realistisch hun virtuele werelden lijken op ons gewoon dagdagelijks leven. In sommige games gaan de ontwikkelaars echter een stap verder en kun je nu al een glimp opvangen van hoe de wereld er morgen zal uitzien. Ze koppelen hun doelen en kennis aan de regels van de architectuur om een omgeving te creëren die je niet meer loslaat.

De ontsnappingspoging van The Grannies

In de MMORPG-versie van het spel Red Dead Online slaagde in 2019 een groep spelers / game developers erin om buiten de grenzen van de aangeboden speelwereld te breken. De Grannies stelden een reisverslag op met screendumps van bizarre landschappen met vervagende omtrekken en steeds weerkerende patronen die echter ook abrupt veranderden. Bovendien verborg deze wereld achter de wereld een einde dat er geen was. De Grannies moesten letterlijk een sprong in het ongewisse doen en sterven om te kunnen ontsnappen.

Gareth Damian Martin van het Amerikaanse tijdschrift Heterotopias over ruimtes en architectuur van virtuele werelden beschouwde de afbraak in realisme als “de kern van wat games zijn”. Volgens hem zijn games intrinsiek architecturaal, omdat het gebouwde ruimtes zijn. Zowel de landschappen als de gebouwen zijn geconstrueerd. Voor architecten betekent de enorme omvang van deze kunstmatigheid dat videospelletjes zowel speeltuinen als proeftuinen kunnen zijn. Ook studenten kunnen hier de nodige ervaring opdoen en talloze “what if” situaties onderzoeken.



Stedelijk ontwerp in een game studio

“You+Pea”, de architectonische ontwerpstudio van Sandra Youkhana en Luke Caspar Pearson verkent de integratie van videogame technologieën in architectonisch ontwerp en bespreekt hoe games nieuwe partijen kunnen betrekken bij het ontwerp van steden. Met hun studio Videogame Urbanisme bevorderen ze aan de Bartlett School of Architecture het gebruik van game-technologieën in het architectuuronderwijs.

Er is een groeiende belangstelling in de mogelijke wisselwerkingen tussen architectuur en games design en hoe men het ene in het ander kan integreren. Architect en filmregisseur Liam Young riep onlangs jonge architecten op om hun vaardigheden toe te passen op het ontwerpen van digitale omgevingen "waar een miljard mensen elke dag in spelen". Dat vond hij inspirerender dan "rijke huizen voor rijke mensen" te ontwerpen.

Cyberpunk 2077

Een mooi voorbeeld van een video game waarin architectuur een hoofdrol speelt, is Cyberpunk 2077, een creatie van CD Projekt Red, het Poolse bedrijf dat vooral bekend werd door hun serie “The Witcher”. Hun gloednieuwe action adventure game speelt zich af in Night City, een futuristische megalopolis die - net zoals Red Dead Online - deel uitmaakt van een enorme open wereld. Je missie in het spel is om een implantaat te vinden dat het eeuwige leven mogelijk maakt. De uitgestrekte stad is net zo complex en fijnmazig als een werkelijke 21e-eeuwse grootstad.

Architecten gewild voor VR (casino)spellen

Architecten (residentieel, landschap, stedelijk ontwerp, groen, industrieel) evenals interieur ontwerpers mogen zich in de handen wrijven. Er is een stijgende vraag naar hun creatief denkvermogen en hun uitstekende probleemoplossende vaardigheden. Niet alleen in de video games sector worden ze gretig aangeworven om virtuele werelden te creëren. Ook aanbieders van casino spellen proberen de knapste koppen te verleiden om voor hen aan de slag te gaan. In dit geval dienen ze hun inbreng te doen voor de verwezenlijking van de luxueuze uitstraling van het gebouw en de speelruimtes. Verder primeren het comfort en de veiligheid van de spelers. Sinds 2020 maken de beperkende maatregelen een integraal deel van uit van dat veiligheidsaspect.

In verlenging daarvan gaan ook ontwikkelaars van online casino spelletjes tot het uiterste om architecten en interieur designers aan te werven. Het webdesign en het ontwerp van de virtuele realiteit in het online casino moet tenminste deze evenaren van de fysieke locatie. Het belang van de zogenaamde CX (customer experience) neemt immers steeds meer toe. Wie informatie zoekt over online casinospellen, zal op deze pagina ontdekken dat het online aanbod van spelletjes vele malen groter is dan de automaten in een fysieke locatie. Aan virtuele ruimte dus geen gebrek. Het is echter de kunst om deze zodanig in te richten dat men zelfs een gebruiker met een minimum aan fantasie toch het gevoel heeft zich op een werkelijke plaats te bevinden. Zelfs al is het geld dat men verliest of - bij voorkeur - wint in beide gevallen definitief reëel.

Ook interessant